دکتر کاظم سلیمی، مدیرعامل و نایبرئیس هیأتمدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران، در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت ۲۶ آذر، روز ملی حملونقل در استان آذربایجان شرقی، با تأکید بر نقش راهبردی صنعت لجستیک در اقتصاد کشور، خواستار اصلاح ساختاری در حوزه حملونقل و صنایع وابسته شد.
در این نشست که با حضور خبرنگاران خبرگزاری ایرنا، فارس، مدار ملی، پایگاه خبری تحلیلی تایسیزنیوز، روزنامه ایران و روزنامه همشهری برگزار شد، دکتر سلیمی ضمن تشریح جایگاه و مأموریتهای شرکت انبارهای عمومی وخدمات گمرکی ایران، به تبیین چالشها و ظرفیتهای مغفولمانده صنعت لجستیک پرداخت.
وی با اشاره به معیارهای جهانی در این حوزه گفت:در اقتصادهای پیشرفته، بیش از ۶۰ درصد درآمد کشورها و بیش از ۹۰ درصد اشتغال از صنعت لجستیک تأمین میشود، نه از نفت و گاز. این در حالی است که در چهار دهه گذشته، صنعت لجستیک در اقتصاد ملی ما مورد غفلت قرار گرفته و همین موضوع، نظام تجاری و بازرگانی کشور را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
وی افزود:تجربه جنگ ۱۲ روزه، ضرورت باز طراحی جدی زنجیره لجستیک کشور را بیش از پیش آشکار کرد و ما در این مسیر مصمم به اقدام و عمل هستیم. لجستیک، صنعتی دو باله؛ حملونقل و گمرک
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی ایران با بیان اینکه لجستیک یک مفهوم علمی و اجرایی با دو بال اصلی «حملونقل» و «گمرک» است، افزود:اگر بخواهیم لجستیک را در کشور احیا کنیم، باید هر دو بال آن را بهصورت همزمان تقویت کنیم. این امر نیازمند سرمایهگذاری زیرساختی، نگاه ساختارمند و اجرای دقیق قوانین است.
وی تصریح کرد:در دنیا، گمرکها تسهیلگر تجارت هستند، اما در کشور ما به دلیل اجرای نادرست فرآیندهای قانونی، گمرک به سمت کنترلگری رفته است. در حالی که قوانین جهانی مانند حسابرسی پس از ترخیص، میتواند هم شفافیت ایجاد کند و هم سرعت تجارت را افزایش دهد.
دکتر سلیمی با اشاره به درآمد سالانه حدود ۸۰ همتی انبارداری در کشور گفت:۳۵ تا ۴۰ همت از این درآمد مربوط به بندر شهید رجایی است. اگر قوانین بهدرستی اجرا شوند، بسیاری از مشکلات از جمله قاچاق کالا نیز به شکل ریشهای حل خواهد شد. راهاندازی مراکز لجستیکی در ۱۴ استان کشور
وی با اشاره به ابلاغ مسئولیت لجستیک کشور به شرکت انبارهای عمومی و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت:در چند ماه گذشته، در بیش از ۱۴ استان کشور حضور یافتیم و تفاهم نامه ها و قراردادهای راهاندازی مراکز لجستیکی و حضور و فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی را در برنامه داشته ایم که این اقدام گام مهمی در ساماندهی زنجیره لجستیک کشور محسوب میشود.
دکتر سلیمی خطاب به مدیران ارشد و تصمیم ساز کشور تأکید کرد: مطمعناً اگر برخی فرایندهای گمرکی مرتبط با صنعت لجستیک اصلاح شود، بیش از ۶۰ درصد مشکلات نظام تجاری و بازرگانی کشور، از جمله رانتها و چالشهای تخصیص ارز، برطرف خواهد شد. سهلان؛ طرح آزمایشی ملی ایجاد مرکز لجستیکی و بندر خشک
مدیرعامل شرکت انبارهای عمومی ایران در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره هدف سفر به آذربایجان شرقی، از منطقه ویژه اقتصادی سهلان بهعنوان طرح آزمایشی ایجاد مرکز لجستیکی کشور نام برد و گفت:سهلان نخستین منطقهای است که بهطور رسمی اعلام کردیم امکان ایجاد مرکز لجستیکی در قالب منطقه ویژه اقتصادی یا بندر خشک در آن وجود دارد و آماده اجرا هستیم.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای استان آذربایجان شرقی افزود:این استان از نظر زیرساخت، نیروی انسانی و حضور تجار بزرگ، ظرفیت بالایی دارد و توسعه سریع فازهای دوم و سوم منطقه ویژه سهلان میتواند زمینه جذب استانهای همجوار در حوزه تولید، صنعت و تجارت را فراهم کند. تاریخ نشان داده آذربایجان و تبریز همواره نقش هویتساز در ایران داشتهاند. امروز هم این ایستادگی و همت والا و ظرفیت های موجود هم نظام و هم سرمایه گذاران را برای انجام فعالیتهای اقتصادی در این استان دلگرم می کند.